Druk sublimacyjny – na czym polega i czym się wyróżnia?
Przedsiębiorcom, którzy inwestują w reklamę firmy poprzez produkcję gadżetów, zależy na tym, aby nadruki wykonane na produktach reklamowych były estetyczne i trwałe. Właśnie dlatego spośród wielu metod druku dostępnych na rynku wybierają te, które pozwolą im otrzymać pożądane efekty. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest druk sublimacyjny. Na czym polega takie drukowanie, czym się wyróżnia i kiedy warto je zastosować?
Na czym polega drukowanie sublimacyjne?
Wykonywanie nadruków to jeden z najważniejszych etapów w procesie produkcji artykułów reklamowych. Zjawiskiem sublimacji nazywamy przejście fazowe bezpośrednio ze stanu stałego w gazowy. W związku z tym nie dochodzi wówczas do przemiany w stan ciekły, z czym mamy do czynienia w przypadku tradycyjnego druku. Proces drukowania sublimacyjnego składa się z kilku etapów:
- przygotowanie projektu,
- przygotowanie papierów transferowych z tuszem wodnym,
- zastosowanie kalandra, czyli specjalnego urządzenia, które wytwarza wysoką temperaturę i ciśnienie, dzięki którym można uzyskać odpowiedni docisk papieru z tuszami na materiał docelowy,
- zjawisko sublimacji, czyli przeniesienie się tuszów na materiał i powstanie wydruku.
Bardzo ważne jest, że aby otrzymać odpowiedni nadruk, należy odpowiednio dobrać parametry urządzenia, czyli ciśnienie i temperaturę. W innym przypadku efekt może się różnić od tego zamierzonego w projekcie.
Jakie efekty można uzyskać dzięki drukowi sublimacyjnemu i gdzie go wykorzystać?
Możemy wymienić kilka kwestii, dzięki którym druk sublimacyjny wyróżnia się na tle innych rozwiązań. Jest to przede wszystkim fakt, że taka metoda wydruku jest uniwersalna, ponieważ można ją stosować na wszelkiego rodzaju materiałach. Najczęściej jednak zdarza się tak, że jest wykorzystywany do wykonywania wydruków na tkaninach, na przykład do produkcji koszulek reklamowych, flag czy leżaków promocyjnych.
Jednak oprócz tego pozwala też na tworzenie wzorów czy napisów na przedmiotach ceramicznych, a nawet metalowych. Dzięki tej metodzie można uzyskać wyraziste kolory i ostre kontury nadruku, a przy tym trwały efekt, ponieważ nadruki nie blakną i nie kruszą się, dlatego druk sublimacyjny cieszy się tak dużym zainteresowaniem w branży reklamowej.